Komentar k Veri in razumu Janeza Pavla II.
Komentar
k Veri in razumu Janeza Pavla II.
Povezanost vere in razuma se zdi na prvi
pogled kontradiktorna, saj se vere v vsej polnosti ne da razumsko utemeljiti,
pa čeprav se je človek že stoletja trudil, da bi to storil. Vendar že dejstvo,
da se spraševanje ni ustavilo, kaže na to, da nas noben odgovor, ki je prišel
iz filozofskih in drugih usmeritev ni zadovoljil v tej meri, da bi se naše
spraševanje prenehalo in bi mirno lahko sprejeli dana dejstva za absolutne
nespremenljive resnice. Odgovori, ki nam jih daje razum, nas ne zadovoljijo,
prav tako pa nam sama vera marsikdaj ne zadošča, saj je današnji trend časa
takšen, da je potrebno vse analizirati in definirati do potankosti, tega pa se
pri iskanju odgovorov o življenjskih resnicah ne da. Tako je človek v svojem
iskanju zapadel v množico razdrobljenih znanj in zaslepljenosti na mnogih
področjih. Razum so nekateri strogo ločili od vere, vero pa so zapostavili, saj
v času, ko dvomimo vse, ne ponuja nekih kristalno jasnih odgovorov
sprejemljivih za absolutno večino. Skrivnosti, ki se skrivajo v veri so se tako
nekateri raje odpovedali kot pa da bi se poskusili z njo razumsko spopasti.
V okrožnici Vera in razum se je Papež Janez
Pavel II. spopadel s dvema na prvi pogled kontradiktornima pojmoma ter dokazal,
da je povezanost med njima neizogibna, prav tako pa tudi dobra. Vera in razum sta Božji dar. Ne nasprotujeta
si, ampak se
dopolnjujeta. Verjeti v resnico je nekaj naravnega in razumsko pogojenega. Bog
ne zahteva vere, ampak pusti človeku svobodo, da jo sam prepozna kot pot do
resnice in absolutnega. Zmožnost verovanja zato ni nobeno posebno darilo, saj
mu razum to zmožnost lahko odvzame. Da pa jaz lahko temu nekomu verjamem, da
govori resnico, je božje darilo in milost.
Stoletno približevanje resnici in soočanje z
razumevanjem nerazumljivega je rojevalo ista bistvena vprašanja značilna za
človeško življenje. ljudje so se spraševali po izvoru, o smislu, o posmrtnem
življenju ter o vzroku zlega. Poskuse odgovorov najdemo v vseh kulturah tako v
verskih spisih Ved, Avesti kot v spisih Konfucija ali Leo Ceja, ali pa
literarnih delih Homerja, in Sofokleja. Človekovo srce se je ne glede na čas in
prostor vedno znova znašlo v zadregi zaradi istih vprašanj, na katera v
polnosti razumsko ni moglo najti odgovora. A vendar kot pravi Kant: Imej pogum
se posluževati svojega lastnega razuma! Tako se je tudi človek vedno znova
podajal na pot iskanja odgovorov pri čemer pa se je zatekal k višjim silam, v
katerih je prepoznal vir pravega spoznanja in dobrega. Ta nedoumljiva širina
spoznanj je zanj postal pojem boga.
V krščanskem svetu so ljudje prepoznali Boga
kot očeta in stvarnika nebes in Zemlje in skozi njegovo razodetje so bili
zmožni poiskati vse, kar so brez uspeha skušali doseči z razumom. V njegovem
razodetju so našli resnico. Ta pa se ni pokazala kot najvišja točka razumsko
izdelane misli, ampak ravno nasprotno – predstavlja se kot najpreprostejša
danost, izraz ljubezni, ki rojeva razmišljanje. Že v knjigi Modrosti so
zapisali, da »modrost ve in razume vse«. Želja
po spoznanju kot tudi zmožnost razumevanja resnice sta dani vsem. Razuma in vere ni možno ločiti, kljub temu pa
obstaja nevarnost, da osebno iskanje zaide v zaslepljenost zaradi omejenosti narave
razuma in nestalnosti srca. Kljub temu, pa je tudi takrat, ko se človek resnici
izogiba, ta še zmeraj prisotna in vpliva na njegovo bivanje.
Življenja se ne da utemeljiti na dvomu
negotovosti ali laži, zato človek kot iskalec in filozof vedno znova skozi vero
in razum usmerja svoje življenje ter prav tako s pomočjo drugih oseb išče
resnico, ki bi bila zmožna razložiti smisel življenja in teži v iskanje absolutnega.
Po apostolu Pavlu je bila že v izvirnem načrtu stvarstva predvidena zmožnost
razuma, da preseže čutno danost in dosega sam izvir stvari. Žal pa se je človek
odločil, da se bo postavil v polno in absolutno avtonomijo nad stvarnika in je
zmožnost lahkega vzpona k Bogu izginila.
Zaslepitev razuma odslej ovira pot k polni
resnici, oči so postale nezmožne jasnega pogleda in razum je postajal vedno
večji ujetnik samega sebe. Prelomni trenutek je bil tako Kristusov prihod, saj
je on odrešil razum svoje šibkosti in ga osebno osvobodil verig, v katere se je
bil vklenil. Tudi pisatelj Heinrich Heine na podoben način napiše: »Če te jezi tvoje oko, ga iztrgaj, če te
jezi roka, jo odsekaj, če te jezi jezik, ga odreži, če pa te jezi razum, se
zateči h katoliški veri.« Heine nakaže, da človek potrebuje nekaj izven
razumskega okvirja na kar se bo oprl in mu bo pokazalo drugo plat stvarnosti.
To pomeni, da če na odprt um cepimo bogastvo, ki prihaja iz razodetja, potem
smo se zmožni dvigniti vse do najvišjih stopenj razmišljanja. Lahko dosežemo
modrost, vseeno pa moramo tudi tu razlikovati med modrostjo filozofskega
pomena, utemeljeno na zmožnostih uma, ki je prirojena ter teološko modrost, ki
je utemeljena na razodetju in raziskuje globino vere ter dosega samo božjo
skrivnost. V skrivnosti mora filozofija sprejeti izziv. Usvojiti mora logiko,
ki bo poenoteno in organsko pojmovanje znanja znala sestaviti v pravo resnico
in smisel. Preseči mora razdrobljenost znanja, ki vodi v nevarnosti kot so
eklekticizem, scientizem, pragmatizem in podobne miselne tokove. Filozofska
misel pa je tudi tu ključnega pomena, saj je kot zrcalo, ki odseva kulturo
ljudstev, hkrati pa je tudi edino področje razumevanja in dialoga s tistimi, ki
so drugih ver ali pa neverni.
Vera
in razum sta v tesni povezanosti in nikakor ne izključujeta druga druge. Razum
je kot mehanizem, kot raziskovalec in inovator, organizator življenja,
krotitelj čustev in hrepenenja ter deluje na podlagi logike in preteklih
spoznanj in naukov. Vera pa je na drugi strani ključ, ki vodi iz zaslepljenosti
in omejenosti razuma v višja spoznanja, ki so onkraj definicij. Je dodatna
sfera, ki dopolni razumska spoznanja in razdrobljene koščke resnice postavi v
celoto. Ravno ta razdrobljenost predstavlja dandanes problem, saj ljudem jemlje
orientacijske točke in jim zastira vpogled v osebno življenjsko poklicanost in
življenjski smisel. Človek, katerega dolžnost naj bi bila, da si širi vedenje,
dokler ne pride do spoznanja, da je izpolnil vse, kar je bilo v njegovi moči,
ne uporablja več te avtonomije. Zadovoljil se je z začasnimi delnimi resnicami
ter si prenehal postavljati vprašanja, ki bi ga pripeljala do vpogleda onkraj
sebe in svojih načrtov. Morda se je tu res preveč izkazalo dejstvo kot ga je
zapisal Victor Hugo: »Verovati je težko,
verovati v nič pa nemogoče«. Če bi radi spoznali povezanost vere in razuma,
Boga in nas samih, pa morda najdemo del resnice v besedah Kennetha Branagha, ki
pravi, da vsak odnos živimo v naprej in ga lahko razumemo šele za nazaj.
»Blagor človeku, ki si bo vzel k srcu modrost, ki bo pametno razmišljal, ki bo v svojem srcu premišljeval o njenih poteh, ki se bo poglabljal v njene skrivnosti. Kakor lovec se bo pognal za njo, v zasedi jo bo čakal na njenih stezah. Čez njena okna se bo sklanjal, poslušal bo pri njenih vratih. Zraven njene hiše se bo utaboril, v njene stene bo zabil šotorski klin. Svoj šotor bo postavil njej pri roki, nastanil se bo v srečnem bivališču. Njej bo dal svoje otroke v varstvo, šotoril bo pod njenimi vejami. Varovala ga bo pred pripeko, prebival bo v njenem veličastvu« (Sir 14, 20–27).
Ljubljana, 7. december 2010